Skip to main content

Loving Vincent - Review / Recenzie

If I had to make a list of movies that truly left a mark on me, Loving Vincent would surely be on the first place. This movie is impressive not only through the story that is unfolding right before our eyes, that of Armand Roulin, the son of a mailman, who tries to piece together the last days of painter Vincent van Gogh, but also through the way the story is being told: each frame, 65,000 in total, is an oil painting done in the same manner as the famous works of the Dutch artist.

Before starting, it must be noted that, after all, the movie is mostly a work of fiction. That being said, even though the majority of the characters are based on real people, their relationships and their lines „belong” to the screenwriters. The storyline is easy to follow. While there are a few plot twists along the way, these have the purpose of keeping the spectator’s interest awake and to make them search for possible meanings and solutions. Regarding the way the message is being delivered, my opinion is that the writers did a more than wonderful job of camouflaging it throughout the movie and bringing it to light right in the last minute, when both Armand and us –  the people outside the screen – were thinking that all this journey was actually useless and that the ending would be a disappointing one. Even though these are not the exact words of the artist, the message is crystal clear: whatever happens and whatever people around you say, you must never lose your hope and you must continue the path you chose.
From my point of view, the story and its course manage to wake such strong feelings deep inside, that you end up feeling like you actually went on this journey of discovering Van Gogh, alongside Armand. Curiosity, sadness, confusion, joy, are all only a part of the emotions I went through during these 95 minutes. After watching the movie, I felt a much stronger attachment to the painter’s works, and I am sure that even people that are not that familiar with his paintings will end up feeling the exact same.
This being said, I believe that this movie is addressed to everyone that, sometimes, forgets to have more faith in themselves and what they do, to those that don’t succeed in pulling the curtains and seeing that the sun shines on everything around, including on them. It addresses the artists that don’t believe their work will have an impact on the world and are thinking more of giving up. Those are the people I recommend the movie to, but also to the people that are simply passionate about art and, for an hour and a half, want to step in the universe of Vincent van Gogh.
Title: Loving Vincent
Directed by: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Starring: Robert Gulaczyk, Douglas Booth, Jerome Flynn, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Chris O'Dowd, John Sessions, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner
Release date: 12 June 2017
Production companies: BreakThru Productions, Trademark Films
Running time: 95mins

Timea-Andrada Toth

Dacă ar fi să alcătuiesc o listă cu filme care m-au marcat profund, Loving Vincent ar fi cu siguranţă pe primul loc. Acesta este impresionant atât prin povestea pe care o derulează în faţa ochilor noştri, anume cea a lui Armand Roulin, fiu de poştaş, care încearcă să pună cap la cap ultimele zile din viaţa pictorului Vincent Van Gogh, cât şi prin modul în care povestea este redată: fiecare cadru, 65, 000 în total, este o pictură în ulei realizată în aceeași manieră ca şi operele celebre ale artistului olandez.
Înainte de toate, trebuie notat faptul că filmul este, la urma urmei, în mare parte ficţiune. Astfel spus, deşi majoritatea personajelor chiar au existat, relaţiile dintre ele, precum şi replicile acestora reprezintă intervenţia scenariştilor. Firul epic este unul uşor de urmat. Cu toate că se ivesc şi unele întorsături de situaţie, acestea au rolul de a trezi şi menţine interesul privitorului, de a îl pune pe gânduri. În ceea ce priveşte felul în care este transmis mesajul, părerea mea este că scriitorii s-au descurcat foarte bine în a-l camufla pe parcursul filmului şi a-l scoate la iveală tocmai în ultimele minute, când atât Armand, cât şi noi, privitorii, credem că tot acest drum a fost de prisos şi că finalul va fi unul dezamăgitor. Deşi acestea nu au fost vorbele exacte ale pictorului, mesajul este cât se poate de clar: orice ar fi şi orice ar spune cei din jurul tău, tu să nu îţi pierzi niciodată speranţa şi să îţi continui drumul ales.
În ceea ce priveşte punctul meu de vedere, povestea şi felul în care aceasta se derulează reuşesc să îţi provoace nişte sentimente atât de puternice, încât ai impresia că şi tu ai pornit pe urmele pictorului, alături de Armand. Curiozitatea, tristeţea, nedumerirea, bucuria sunt doar o parte din stările pe care le-am trăit pe parcursul a celor 95 de minute. În urma vizionării filmului am simţit un ataşament mult mai puternic faţă de operele artistului, şi sunt sigură că efectul va fi acelaşi şi pentru cei care nu sunt aşa de familiarizaţi cu acesta.
Acestea fiind spuse, consider că acest film se adresează tuturor celor care, uneori, uită să mai aibă încredere în ei şi în ceea ce fac, care nu reuşesc să tragă draperia pentru a vedea cum razele soarelui se revarsă peste tot ceea ce îi înconjoară, inclusiv peste ei. Se adresează artiştilor care nu cred că opera lor va avea vreun impact asupra lumii şi care se gândesc tot mai mult să renunţe. Tocmai acestor oameni le recomand să vizioneze filmul, dar şi celor care sunt pur şi simplu pasionaţi de artă şi, pentru o oră şi jumătate, vor să pătrundă în universul lui Vincent van Gogh.
Titlu: Loving Vincent
Regizor: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Actori principali: Robert Gulaczyk, Douglas Booth, Jerome Flynn, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Chris O'Dowd, John Sessions, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner
Anul: 2017
Casa de producție: BreakThru Productions, Trademark Films
Durata: 95min

Timea-Andrada Toth

Comments

Popular posts from this blog

Britannia Pacificatrix, Sigismund Goetze - Analysis / Analiză

        Britannia Pacificatrix is a painting by Sigismund Goetze, made in 1921 for the Foreign Office of the British Government. It belongs to a larger series of works made by Goetze starting from 1912, all of them centered on the evolution, expansion, and triumph of the British Empire. Decorating the walls of the entire office, the images form a propagandistic story that wants to express, through allegorical methods, the grandeur, the power, and the superiority of the Empire that pacified the world after World War I.     A short morphological analysis of the work can easily reflect its propagandistic character: the center of the painting is occupied by the magnificent Britain, dressed in a red cloak that resembles the imperialist troops’ uniforms and a galea, a roman helmet that makes her look like the goddess Athena. On the left side there are the allegorical representations of Britain’s dominions: firstly, the colonies of white people (Australia, Canada, New Zeeland, and South Afri

Ophelia, John Everett Millais - Analysis / Analiză

Ophelia is an oil painting done by John Everett Millais around the year 1851, as part of the Pre-Raphaelite movement. As we can tell from the title, the central theme of this work of art is inspired by a well known scene in the world of English literature, the drowning of Ophelia from the Shakespearian play Hamlet : driven to madness by her father’s death, Ophelia climbs on a willow branch and starts to weave flower garlands, while singing; when the branch beneath her breaks in half, she falls into the river; instead of fighting to get out, Ophelia keeps on singing, while sinking slowly in the muddy water. The play dates from the early 17th century, but the actual time period in which the action takes place is uncertain; while it’s being speculated that the writer’s source of inspiration is a Saxon chronicle from the 13th century, a chronological landmark is never mentioned in the play. First of all, we must turn our attention to the natural setting, which illustrates the attention

N.A.G. Cluj (I)

  Studenții au vizitat și documentat expozițiile deschise cu ocazia Nopții Albe a Galeriilor - Cluj, 2021. Aici sunt impresiile lor! Titlu: Work Upside Down Artiști: Blajin, Compania Texte bune în locuri nebune, Compania MIN(D)ING, Cristina Vasilescu în colaborare cu Quote—Unquote și Bob Bicknell-Knight, Ioana Păun & Flavia Giurgiu, Kali / Mihaela Drăgan, Larisa Crunțeanu, LARP Timișoara, Mihai Păcurar, Orsolya Gál, Polina Kanis, Raluca Paraschiv, Time’s Up Locație: Centrul Cultural Clujean Pro: Modul de amenajare a expoziției, trecerea de a la o cameră la lata, de la un performance la altul. Viziunile diferite ale artiștilor asupra contextului actual, respectiv pandemia și felul în care aceasta ne va putea afecta viitorul. Lucrarea Șoptitorii care tratează tema unei mentalități ce aparent aparține altei perioade – cenzura –   dar care este foarte prezentă și în ziua de azi. Con: Temperatura scăzută în clădire ajungea să afecteze de la un moment dat experiența vizitării acesteia.