Skip to main content

Sarah Thornton - Seven Days in the Art World / Sarah Thornton - Șapte zile în lumea artei

The book Seven Days in the Art Word by Sarah Thornton is an X-ray of the art world and presents its main features as well as the complex and diverse structure around contemporary art. Sarah Thornton suggests that the main reason for writing this work, is that the world of art has exploded, with works of art selling for increasingly exorbitant sums, which in turn, draws the attention of a growing audience that is beginning to perceive art as a luxury, refined goods, dedicated to those with a certain level of education who are able to understand art. The increase in the number of those interested in art or art enthusiasts can be seen by the increasing number of visitors to art museums, the increasing number of institutions dealing with art (museums, galleries, art schools) and by the increasing number of publications about the art world.
The book is structured in chapters, each representing a different corner of the world of art, having a chapter to present an auction at the famous Christie's auction house, an extremely well-known and appreciated seminar at the California Institute of Arts, the Art Basel art fair, the awarding of the "Turner Prize" offered by TATE, the presentation of the popular Artforum magazine, the creative process inside Takashi Murakami's workshop, and the development of one of the most important events in the art world, namely the Venice Biennale.
A strong point of the work Seven Days in the Art World is the fact that it is a very good read especially for those that are not initiated in art world, but want to enter this field, presenting, without over complicating things, really diverse aspects and features of the art world that find themselves at opposite poles such as the auction or the Biennial and the art student courses at CalArts. For those already accustomed to the art world, this book might seem a bit simplistic, kind of a pocket-book, from which they could rather hold more worldliness and anecdotes, than learn new crucial information about the structures and the organization of this realm.
I personally enjoyed the book because it explains important aspects of the world of art in a practical way and without too many ambiguous terms, using a more informal vocabulary that helped me get acquainted with the language and understand the generalities of the art world. I also appreciated the descriptions, the stories and the interviews because they gave me feeling that all of those details about organizing an auction or an art fair and writing an art magazine were all being narrated to me by someone I knew and were not just long, hard-to-remember theoretical lectures.
Overall, Seven Days in the Art World clearly and understandably presents all of the most relevant components of this vast and slightly vague network system that stands for the art world. The book offers significant details from inside this domain through the Sarah Thornton's presence at some of the most representative events related to art as well as through the multitude of interviews with well-known characters directly involved in the art field and with those who have a huge reputations and a say this world. Sarah Thornton wrote this work in order to illustrate and explain to the general public how the popularity and value of art has grown to unprecedented values in a relatively short period of time.
Daniel Gagiu, translated by Bianca Ioana Cârstea

[Sarah Thorton, Seven Days in the Art World, W. W. Norton & Company, 2009, 320 pages]


Cartea Șapte zile în lumea artei de Sarah Thornton face o radiografie a lumii artei și prezintă principale sale caracteristici cât și structura complexă și diversificată din jurul artei. Sarah Thornton sugerează ca principal motiv pentru scrierea acestei lucrări faptul că lumea artei a explodat, operele de artă vânzându-se pe sume din ce în ce mai exorbitante, fapt ce la rândul său atrage atenția unui public din tot mai larg care începe să perceapă arta ca pe un bun de lux, rafinat dedicat celor cu un anume nivel de educație capabili să înțeleagă arta. Creșterea numărului celor pasionați sau interesați de artă se poate observa prin creșterea numărului de vizitatori ai muzeelor de artă, creșterea numărului instituțiilor ce se ocupă de artă (muzee, galerii, școli de artă) și prin creșterea numărului de publicații despre lumea artei.
Cartea este structurată pe capitole, fiecare prezentând un alt colț din lumea artei având câte un capitol pentru a prezenta o licitație la celebra casă de licitație Christie's, un foarte cunoscut și apreciat seminar de la California Institute of Arts, desfășurarea târgului de artă Art Basel, acordarea „Premiului Turner” oferit de TATE, prezentarea cunoscute-i reviste Artforum, procesului de creație în interiorul atelierului lui Takashi Murakami și desfășurarea unuia dintre cele mai importante evenimente din lumea artei și anume Bienala de la Veneția. Un punct foarte al lucrării Șapte zile în lumea artei este faptul că reprezintă o lectură foarte bună în special pentru cei neinițiați în artă dar care vor să pătrundă în această lume prezentând, fără a complica lucrurile, aspecte foarte diverse și aflate la poli opuși din lumea artei cum ar fi licitația sau Bienala și cursurile studenților la arte de la CalArts. Pentru cei deja obișnuiți cu lumea artei, această carte ar putea părea puțin cam simplistă, un fel de carte de buzunar, din care ar putea reține mai mult mondenități și anecdote decât să rețină noi informații cruciale despre structuri și organizare.
Mie personal mi-a plăcut cartea pentru că explică aspecte importante din lumea artei într-un mod concret și fără prea mulți termeni de specialitate ambigui folosind un limbaj mai informal care mă ajută să mă familiarizez și să înțeleg generalitățile privind lumea artei. De asemenea, am apreciat descrierile, povestioarele și interviurile pentru că acestea dădeau sentimentul că toate acele detalii privind organizarea unei licitații sau a unui târg de artă și redactarea unei reviste de artă își sunt toate povestite de cineva cunoscut și nu sunt doar niște lungi prelegeri teoretice greu de reținut.
Per total, Șapte zile în lumea artei prezintă foarte clar și pe înțelesul tuturor cele mai importante componente ale acestui vast și ușor vag sistem de rețele ce reprezintă lumea artei. Cartea oferă detalii din interiorul lumii artistice prin prezența autoarei la unele dintre cele mai reprezentative evenimente legate de artă cât și prin multitudinea de interviuri cu personaje cunoscute direct implicate în artă și care au o reputație și un cuvânt de spus în artă. Sarah Thornton a scris această lucrare cu scopul de a ilustra și explica publicului larg cum a ajuns popularitatea și valoarea artei să crească la valori nemaiîntâlnite până acum într-o perioadă relativ scurtă de timp.
Daniel Gagiu
[Sarah Thorton, Șapte zile în lumea arteiW. W. Norton & Company, 2009, 320 pagini]

Comments

Popular posts from this blog

Britannia Pacificatrix, Sigismund Goetze - Analysis / Analiză

        Britannia Pacificatrix is a painting by Sigismund Goetze, made in 1921 for the Foreign Office of the British Government. It belongs to a larger series of works made by Goetze starting from 1912, all of them centered on the evolution, expansion, and triumph of the British Empire. Decorating the walls of the entire office, the images form a propagandistic story that wants to express, through allegorical methods, the grandeur, the power, and the superiority of the Empire that pacified the world after World War I.     A short morphological analysis of the work can easily reflect its propagandistic character: the center of the painting is occupied by the magnificent Britain, dressed in a red cloak that resembles the imperialist troops’ uniforms and a galea, a roman helmet that makes her look like the goddess Athena. On the left side there are the allegorical representations of Britain’s dominions: firstly, the colonies of white people (Australia, Canada, New Zeeland, and South Afri

Ophelia, John Everett Millais - Analysis / Analiză

Ophelia is an oil painting done by John Everett Millais around the year 1851, as part of the Pre-Raphaelite movement. As we can tell from the title, the central theme of this work of art is inspired by a well known scene in the world of English literature, the drowning of Ophelia from the Shakespearian play Hamlet : driven to madness by her father’s death, Ophelia climbs on a willow branch and starts to weave flower garlands, while singing; when the branch beneath her breaks in half, she falls into the river; instead of fighting to get out, Ophelia keeps on singing, while sinking slowly in the muddy water. The play dates from the early 17th century, but the actual time period in which the action takes place is uncertain; while it’s being speculated that the writer’s source of inspiration is a Saxon chronicle from the 13th century, a chronological landmark is never mentioned in the play. First of all, we must turn our attention to the natural setting, which illustrates the attention

N.A.G. Cluj (I)

  Studenții au vizitat și documentat expozițiile deschise cu ocazia Nopții Albe a Galeriilor - Cluj, 2021. Aici sunt impresiile lor! Titlu: Work Upside Down Artiști: Blajin, Compania Texte bune în locuri nebune, Compania MIN(D)ING, Cristina Vasilescu în colaborare cu Quote—Unquote și Bob Bicknell-Knight, Ioana Păun & Flavia Giurgiu, Kali / Mihaela Drăgan, Larisa Crunțeanu, LARP Timișoara, Mihai Păcurar, Orsolya Gál, Polina Kanis, Raluca Paraschiv, Time’s Up Locație: Centrul Cultural Clujean Pro: Modul de amenajare a expoziției, trecerea de a la o cameră la lata, de la un performance la altul. Viziunile diferite ale artiștilor asupra contextului actual, respectiv pandemia și felul în care aceasta ne va putea afecta viitorul. Lucrarea Șoptitorii care tratează tema unei mentalități ce aparent aparține altei perioade – cenzura –   dar care este foarte prezentă și în ziua de azi. Con: Temperatura scăzută în clădire ajungea să afecteze de la un moment dat experiența vizitării acesteia.