Skip to main content

John Berger - Ways of Seeing / John Berger - Moduri de a vedea

What’s the role of art in society? How does it influences us? Does art have a meaning, and if the answer is “yes”, how can we find it? These are just some of the questions that John Berger (art critic), the author of Ways of Seeing, in collaboration with Sven Blomberg (painter), Chris Fox (editor), Michael Dibb (filmmaker), and Richard Hollis (graphic designer), is trying to answer in his work.
The book consists of a series of both written and visual essays, the latter being, actually, the main arguments of the author regarding a particular issue he raises. Its purpose is settled from the beginning: to raise, among the readers, a series of questions regarding the aspects of art, but to also allow the criticism of the reasoning of the writers. The target audience is a broad one – it has been conceived to be comprehended by any category of people, regardless of their knowledge in the domain of art. However, the authors are often using the arguments and the studies of the art historians.
The total number of the essays of which the book consists raises to seven: four written essays, and three visual ones. Each one of them treats a different issue, and the order in which you can read them is purely aleatory. What they have in common is the fact that they all address the same question: how do we interpret that type of art? In searching for the answers, the authors tried to bring both historical and professional arguments, regarding the interpretation of the works of art or the psychological effect that they had (or still have) among people. The problems being raised run the gamut from the way in which we decipher an artwork, to the impact they had in society, they try to see the evolution of their interpretation through the ages and the standards through which they were filtered.
Even though, at first glance, the book may seem a scientific one, the authors express themselves in a subjective manner, emphasizing the fact that the arguments that they bring are mere personal opinions, leaving room for criticism and for the reader to interpret, in his own way, the facts discussed in the book.
        As a reader, Ways of Seeing opened my horizon to a whole new perspective of art, and to new ways of analyzing which I probably wouldn’t be able to learn on my own. Even though the book is trying to clarify some mysteries regarding the art, in my case, it succeeded in doing the following: as I gained a new perspective, I raised myself some even more ambiguous questions, which require an even higher and profound level of knowledge in order to comprehend them. 

[John Berger, Ways of Seeing, Penguin Classics, London, 2008, 176 pages]

Alexandru Pîrvulescu

 

Care este rolul artei în societate? Cum ne influențează aceasta? Are arta vreun sens și dacă da, cum îl putem deduce? Acestea sunt doar unele dintre întrebările la care criticul de artă John Berger, autorul cărții Ways of Seeing / Moduri de a vedea, în colaborare cu pictorul Sven Blomberg, editorul Chris Fox, cineastul Michael Dibb și designerul grafic Richard Hollis, încearcă să răspundă prin lucrarea sa.
Cartea este alcătuită dintr-o serie de eseuri scrise, dar și din eseuri vizuale, acestea reprezentând, de fapt, argumentele autorului în ceea ce privește o anumită problemă pe care o ridică. Rolul ei se face înțeles încă de la început: scopul este acela de a ridica o serie de întrebări, în rândurile cititorilor, asupra aspectelor legate de artă, dar și de a supune criticii raționamentele scriitorilor. Publicul țintă al lucrării este unul larg: a fost concepută în așa fel încât să poată fi înțeleasă de orice categorie de oameni, indiferent de nivelul de cunoștințe din domeniul artei. Cu toate acestea, autorii invocă adesea argumentările și studiile istoricilor de artă în mod preponderent.
Numărul de eseuri din care este alcătuit volumul se ridică la șapte – patru eseuri scrise și trei eseuri vizuale. Fiecare eseu tratează câte un aspect diferit, iar ordinea în care pot fi citite este aleatorie. Ceea ce au în comun, însă, eseurile respective, este faptul că ceea ce au în comun este întrebarea: cum să interpretăm genul respectiv de artă? În formularea răspunsurilor, autorii au căutat să aducă atât argumente istorice, cât și de specialitate, în ceea ce privește citirea operelor de artă sau efectul psihologic pe care acestea l-au avut (sau încă îl au) asupra oamenilor. Gama problematicilor care se pun în discuție este cuprinzătoare: de la modul în care descifrăm o operă de artă, până la impactul acestora în societate, urmărindu-se o evoluție în ceea ce privește interpretarea lor pe parcursul timpului și a standardelor prin care au fost filtrate.
Deși, la prima vedere, cartea poate părea o lucrare științifică, autorii se adresează într-un mod subiectiv, subliniind faptul că argumentele pe care aceștia le aduc nu sunt decât niște opinii personale, lăsând deschisă, astfel, posibilitatea criticii, dar și libertatea cititorului de a interpreta, în felul său, punctele atinse în volum.
        Ca cititor, Ways of Seeing mi-a deschis orizontul către o nouă perspectivă asupra artei, unor noi moduri de interpretare la care nu aș fi putut ajunge, probabil, de unul singur. Deși lucrarea încearcă să clarifice anumite neînțelegeri referitoare la domeniul artei, în cazul meu, a reușit următorul lucru: trecând la o nouă viziune, mi-a ridicat niște întrebări și mai ambigue, care necesită o căutare și mai profundă pentru a le putea înțelege.

[John Berger, Ways of Seeing, Penguin Classics, Londra, 2008, 176 pagini]

Alexandru Pîrvulescu

Comments

Popular posts from this blog

Britannia Pacificatrix, Sigismund Goetze - Analysis / Analiză

        Britannia Pacificatrix is a painting by Sigismund Goetze, made in 1921 for the Foreign Office of the British Government. It belongs to a larger series of works made by Goetze starting from 1912, all of them centered on the evolution, expansion, and triumph of the British Empire. Decorating the walls of the entire office, the images form a propagandistic story that wants to express, through allegorical methods, the grandeur, the power, and the superiority of the Empire that pacified the world after World War I.     A short morphological analysis of the work can easily reflect its propagandistic character: the center of the painting is occupied by the magnificent Britain, dressed in a red cloak that resembles the imperialist troops’ uniforms and a galea, a roman helmet that makes her look like the goddess Athena. On the left side there are the allegorical representations of Britain’s dominions: firstly, the colonies of white people (Australia, Canada, New Zeeland, and South Afri

Ophelia, John Everett Millais - Analysis / Analiză

Ophelia is an oil painting done by John Everett Millais around the year 1851, as part of the Pre-Raphaelite movement. As we can tell from the title, the central theme of this work of art is inspired by a well known scene in the world of English literature, the drowning of Ophelia from the Shakespearian play Hamlet : driven to madness by her father’s death, Ophelia climbs on a willow branch and starts to weave flower garlands, while singing; when the branch beneath her breaks in half, she falls into the river; instead of fighting to get out, Ophelia keeps on singing, while sinking slowly in the muddy water. The play dates from the early 17th century, but the actual time period in which the action takes place is uncertain; while it’s being speculated that the writer’s source of inspiration is a Saxon chronicle from the 13th century, a chronological landmark is never mentioned in the play. First of all, we must turn our attention to the natural setting, which illustrates the attention

N.A.G. Cluj (I)

  Studenții au vizitat și documentat expozițiile deschise cu ocazia Nopții Albe a Galeriilor - Cluj, 2021. Aici sunt impresiile lor! Titlu: Work Upside Down Artiști: Blajin, Compania Texte bune în locuri nebune, Compania MIN(D)ING, Cristina Vasilescu în colaborare cu Quote—Unquote și Bob Bicknell-Knight, Ioana Păun & Flavia Giurgiu, Kali / Mihaela Drăgan, Larisa Crunțeanu, LARP Timișoara, Mihai Păcurar, Orsolya Gál, Polina Kanis, Raluca Paraschiv, Time’s Up Locație: Centrul Cultural Clujean Pro: Modul de amenajare a expoziției, trecerea de a la o cameră la lata, de la un performance la altul. Viziunile diferite ale artiștilor asupra contextului actual, respectiv pandemia și felul în care aceasta ne va putea afecta viitorul. Lucrarea Șoptitorii care tratează tema unei mentalități ce aparent aparține altei perioade – cenzura –   dar care este foarte prezentă și în ziua de azi. Con: Temperatura scăzută în clădire ajungea să afecteze de la un moment dat experiența vizitării acesteia.